Munkaerő-piacon töltött sok-sok éves tapasztalatom során talán kétszer hallottam azt munkáltatói, HR oldalról: „Ez igen, nagyon jó ez az önéletrajz!” Elégedetlenséget, kritikát, sőt szitkozódást azok tartalma, minősége miatt viszont nagyon-nagyon gyakran.
Nézzük meg, hogy lehet elkerülni az elégedetlen, kritikus megnyilvánulást, sőt eljutni az elismerő mosolyig.
Ha az önéletrajz formáját, megjelenését vesszük górcső alá, a vezető, vagy a HR szakember hozzáállása jellemzően az elégedetlen és a semleges között mozog. Azaz vagy kifejezetten nem tetszenek neki benne dolgok, vagy a behívandó dobozba teszi, de alapvetően meg sem jegyez téged az alapján.
Míg ha az önéletrajz szakmai tartalmat nézzük, akkor a vezető, a HR szakember megnyilvánulása a semlegestől terjed az elégedettségig. Azaz vagy tudod, ami neki kell, és elégedett lehet, vagy nem, akkor viszont érzelmi megnyilvánulás nélkül lapoz tovább.
A jó önéletrajz titka az, hogy mindkét területen a pozitívabb véleményt váltja ki.
Tekintsük át, milyen hibát ne kövess el, ha formájában, megjelenésében nem akarsz elégedetlenséget kiváltani. A sikeres önéletrajz külseje, megjelenése vonzó, áttekinthető, informatív és strukturált.
FIGYELJ ODA A FORMÁRA, SZERKESZTÉSRE
Kerüld el
— a levélformátumú önéletrajzot (az önéletrajz külön dokumentum, nem egy levél része megszólítással, bevezető mondatokkal, stb.)
— az életrajzi regényeket, a túlzsúfolt, tömött bekezdéseket, szakaszokat, fontos szempont az arányosság és az egyensúly,
— az „üres” önéletrajzot, a félszavas mondatokat (az olvasó talán teljesen járatlan, talán szakértője a témának, de félszavakból neki sem tudnia, hogy mire gondolsz),
— cirádákat, mintákat, furcsa, esetenként olvashatatlan betűtípusokat (csak akkor szabad ilyen jellegű megjelenítést választanunk, ha az nem csak ránk jellemző, hanem megfelel a munkáltató és a célállás tekintetében is pl. grafikus munkakörben történő elhelyezkedés marketing profilú cégnél),
— gyűrött, rossz minőségű, színes papírt (már ha a munkáltató papír alapon kívánja a pályázatot megkapni, illetve ha mi még nem merültünk el az e-mailen szétküldött pályázatok rejtelmeiben).
Az áttekinthetőség, a szerkesztés tudatos alkalmazása nagyon fontos eszköz arra, hogy a megjeleníteni, kiemelni kívánt tartalomra felhívd a munkáltató figyelmét.
HASZNÁLD AZ INFORMATIKA VÍVMÁNYAIT
Ahogy szót ejtettem a papír minőségéről, melyre nyomtatod az önéletrajzunkat, úgy figyelned kell az elektronikus formában küldött anyagok jellemzőire is.
Ha elektronikus úton pályázol, akkor önéletrajzod e-mailbe mellékletként csatolod be. A Word, Open Office, stb. segítségével készített önéletrajzokat a pályázatküldés során célszerű nem egy az egybe csatolni, mert számtalan problémát jelenthet (pl. az általunk szépen beszerkesztett dokumentumot a munkáltató gépe teljesen szétdobhatja, láthatóvá válhat a szerkesztési képességünk-képtelenségünk, véletlen, vagy rosszakarat miatt törlődhetnek belőle fontos információk, stb.), hanem egy egyszerű pdf szkennelő program segítségével átkonvertálni pdf formátumba, vagy kinyomtatni és (aláírás után) visszaszkennelni azt.
Sokat segítesz a potenciális munkáltatóknak – ezáltal saját magadnak is – ha az önéletrajzodnak beszédes nevet adsz (pl. nem önéletrajz.doc/pdf, hanem CV_Kiss.J_tehergepkocsivezeto.doc/pdf).
FONTOS A MEGFOGALMAZÁS, A NYELVEZET, A HELYESÍRÁS
A szakmai tevékenységed megfogalmazása az önéletrajz során fontos fegyvered. Honnan lehet tudni, hogy valaki (bármely területről is van szó) mestere a szakmájának? Onnan, hogy ún. cselekvő igéket használ (ezt csináltam, azt csináltam) és következetesen, tudatosan alkalmazza a szakmára jellemző szakzsargont, el tudja mondani, hogy mit csinált (ha beszélgettél könyvelővel már életed során, akkor pontosan tudod mire gondolok).
Figyelj a megfogalmazásra, a helyesírási hibák elkerülésére. Ha megoldható a szövegszerkesztő segítségével ellenőriztesd, ismerőssel olvastasd át az elkészült önéletrajzot, hogy elkerüld ezeket a hibákat. Mit mondd rólunk az az önéletrajz, ami tele van hibákkal? Milyen következtetést von le a munkáltató?
FIGYELJ ODA A TERJEDELEMRE
Az önéletrajz jellemzően 1-2 oldal kell, hogy legyen. Ha célirányosan a cégre, állásra kívánod megjeleníteni a végzettségemet, munkatapasztalatomat, akkor is el kell, hogy férjen 2 oldalon. Ennél többet nem olvasnak el a HR szakemberek, munkáltatók, hiába is írod le.
Természetesen lehetnek kivételek (pl. közigazgatási önéletrajz Excel formátum 6 oldal), de jobb elkerülni a túl hosszú, illetve a túl rövid önéletrajzot (egy pályakezdők esetében elég az 1 oldal, átfogó, célirányos teljes életutat megjelenítő munkatapasztalat esetében – extrém esetben – maximum 2,5-3 oldal lehet az önéletrajz).
TÉVEDÉSEK, HIÁNYZÓ, HELYTELEN ADATOK
A helytelen, hiányzó adatok, az önéletrajzban megjelenő tévedések elriasztják a munkáltatót. Akkor is, ha annak oka a felületesség, vagy a felkészületlenség, esetleg célirányos félrevezetés is a szándék.
Bármilyen területről is van szó, fontosak a pontos adatok (az előszűrés során az ellenőrizhető adatokat ellenőrizni is szokták).
Akár felületesség az oka a rossz adatnak, akár félrevezetési szándék, ha kiderült, az életrajzunk a kukába kerül.
JÓ PÉLDA A ROSSZ PÉLDÁRA: A SABLON ÖNÉLETRAJZ
Tisztában vagyok azzal, hogy néha nehéz magunkról megfogalmazni dolgokat, sokszor egyszerűbb a netről leszedni formákat, szövegeket és azt használni.
— Sablonforma: A le- és kitöltött önéletrajzminták, a sablon önéletrajzok jellegtelenek, sokszor ránézésre is kiszűrhetők. Már első ránézésre kerülsz hátrányba a többiekkel szemben.
— Sablon tartalom: a „már olvastam valahol” érzést hívja elő a munkáltatóból. Egyrészt egy gyakorlott olvasó ezt rögtön kiszúrja, másrészt elveszítjük a lehetőséget, hogy magunkról a munkáltató számára vonzó és kellő információt tudjunk megjeleníteni.
Lehet jó alapokat és segítséget használni, de légy mindig körültekintő és átgondolt.
Az önéletrajz szakmai tartalmáról, illetve arról, hogy annak információit hogyan érdemes megjeleníteni a munkáltató, HR szakember számára a folytatásban foglalom össze.